kimberlyenardinnieuwzeeland.reismee.nl

Akaroa en verder naar beneden!

Hallo Allemaal!!

Alweer een tijdje geleden! Internet vinden op het Zuidereiland is nog niet zo makkelijk! Er wonen hier echt veel minder mensen als op het Noordereiland maar daarvoor heb je hier wel veel meer natuur!

Bij de vorige blog ben ik gestopt bij Kaikoura. Vanaf daar zijn we Christchurch voorbij gereden en bij Akaroa gestopt omdat je daar met Hector dolfijnen kan zwemmen. We stonden daar bij een boerenhostel waar het eerst allemaal heel leuk was. We hadden een dolfijn trip geboekt maar toen we daar s'morgens klaar stonden om te vertrekken werdt het gecanceld door het weer. Dus moesten we nog meer nachten bijboeken wat wij wel wilden maar dan wel voor een leukere prijs.. Hier hielden ze niet van dus werden we ook gelijk van de lijst gehaald voor de volgende dag want ze hielden niet van 'moeilijke' gasten. Nouja voor ons geen probleem gaan we toch lekker verder! :)

Op de weg vanaf het hostel naar een nieuwe camping zagen we deze prachtige lucht!

We besloten om de volgende dag door te rijden naar Mount Cook op de weg daarna toe kom je langs een heel mooi blauw meer! Lake Pukaki.

Met zo één uitzicht rijden is natuulijk geen probleem!!

In de verte konden we Mount Cook al zien!

Naar Mount Cook loopt maar 1 weg. Dus je moet 60km heen en terug. Eerst rij je een heel stuk langs het blauwe meer en dan kom je in het dal. Mount Cook is de grootste berg van Nieuw Zeeland. De meeste mensen gaan hier meerdere dagen wandelingen maken maar daarvoor zijn wij te lui.. :D

Op de weg naar Mount Cook zagen we allemaal van deze mooie oude auto's! Dit was Ard zijn favoriet!

De prachtige gletcher van Mount Cook!

Vanaf Mount Cook zijn we doorgereden naar Dunedin. Hier zitten we wel veel meer uur in de auto als in het Noorder eiland want van Mount Cook naar Dunedin is het al snel +- 300 km. Hier wilden we de kleine blauwe pinquin zien. Toen we bij de plek aankwamen was het al aardig druk en deze pinquins zijn heel schuw dus als ze mensen horen komen ze al niet meer te voorschijn. Dus we hebben ze jammer genoeg ook niet gezien.

Maar zeevogels genoeg daar .... Er zaten er wel 400 op 1 steiger.

Ja ik heb ze geteld! Probeer maar!

Vanaf daar besloten we naar het onderste deel van het Zuider eiland te gaan de 'Catlins'. Hier bezochten we Nugget Point.

Het heet Nugget Point door de rotsten die uitsteken. Die worden Nuggets genoemd. Op deze plaats heb je ook een kleine colony met Yellow Eyed Pinquins. Deze wilden we die avond gaan bezoeken want we gingen staan bij een camping niet ver hier vandaan.

Maar toen we richting de camping reden kwam er ineens heel veel witte rook uit de uitlaat.. Dus gelijk gestopt. We dachten echt dat we de auto konden laten afslepen.. Een lieve mevrouw stopte gelijk om te vragen of ze ergens mee kon helpen. Ook kwam er een mevrouw uit het dorp want die had alle rook gezien en dacht dat het bos in de fik stond..

Na de auto te hebben laten afkoelen en weer opnieuw te hebben gestart deed hij het wel weer. Ook had ik de meneer van de camping al gebeld en die wilden ons wel helpen om te kijken wat er nu mis was gegaan. Dus toen we daar aankwamen gelijk de auto stil gezet en de volgende ochtend als alles was afgekoeld gingen we kijken. Die meneer keek de olie na die we de dag van te voren hadden aangevuld omdat we dachten: " nou naar zoveel kilometer mag er wel weer wat bij".

De camping eigenaar zag dus gelijk dat er veel te veel in zat en dat dat het probleem moest zijn. Dus Ard onder de auto om olie eruit te laten lopen met hulp van die meneer. Uiteindelijk dus echt een volle pan olie eruit laten lopen.. Bleek dat we er dus echt nog lang geen nieuwe olie hadden hoeven bij doen. Hij zat dus van te voren gewoon al veel te vol. Maarja weer wat geleerd!

Wat een geluk dat hij ons wilde helpen! Daarna maar weer opweg richting Curio Bay al zit je dan wel minder lekker in de auto! Want bij iedere geluid dat je hoort denk je dat hij nu echt kapot is.. We kwamen langs Cannibal Bay waar we ineens zeeleeuwen tegen kwamen! Die zijn echt wel een stukje groter als zeehonden!

En kijken ook minder vriendelijk..

Op de weg richting Curio Bay kom je langs de mooiste uitzichtplekken en watervallen! Ik weet alleen de namen niet maar wil ze jullie toch graag laten zien!

Aangekomen in Curio Bay wilden we eerste de dolfijnen gaan zien want we hadden van een Spaans koppel gehoord in het hostel bij Akaroa dat je hier gratis met Hector dolfijnen kan zwemmen omdat ze maar een paar meter van de kust afzwemmen. Jammer genoeg stond er die dag heel veel wind dus in de verre verte geen dolfijn te vinden.

Ook is er een Fossil forest, met laag water zijn in de stenen de bomen van 180 miljoen jaar te zien!

Bij Curio bay moet ook een Yellow Eyed pinquin colony zitten die we bij Nugget point toen niet hebben kunnen zien. We liepen een rondje tot Ard ineens op 2 meter afstand stond van eentje die lekker zat te genieten in de zon. Deze pinquin is heel zeldzaam en normaal schuw voor mensen maar deze had geen problemen met ons bezoek. Het is denk ik wel een oudere pinquin want hij leek wel wat grijs.

Ard wilde ook graag fotos gaan maken bij deze rots waar dan telkens de golven van de zee vol op beuken. Hij wilden eigenlijk boven op die rots achter hem gaan staan. Gelukkig heb ik dat hem uit zijn hoofd kunnen praten want anders had ik hem uit het water kunnen vissen.. Er kwamen echt gigantische golven!

Wel echt een hele aparte rotswand!

En daar zit je dan op het puntje van het Zuider eiland. En wat zie je dan...

Water water en nog meer water..

Die avond hebben we op de camping aan het water gestaan om de volgende ochtend vroeg op te staan en te hopen dat de dolfijnen er wel waren! Toen we aan het strand kwamen lagen er al wat mensen in het water en we zagen wat dolfijnen!! Dus gelijk een wet suit gehuurd en het water in. Als je de dolfijnen wil aantrekken moet je gewoon stil blijven liggen ookal wil je er natuurlijk heen zwemmen om dichter in de buurt te komen!

Naar een tijdje kwamen ze ook echt onze kant op! En ineens zie je ze onder je door zwemmen en precies langs je! Echt helemaal geweldig!

Naar die nacht lekker bij een hostel te hebben gestaan want bij die camping stond je wel vol in de wind en er zaten 100.000 zand vliegen en die bijten nog harder dan een mug! Zijn we door gereden richting Invercargill hier zouden we eigenlijk ook wel ergens willen stoppen maar het waaide zo hard en al die zandvliegen hielpen ook niet mee dus besloten om lekker gas te geven richting Milford Sound! Dit ligt in Fiordland, iets wat mij echt heel mooi leek!

Daar was de volgende dag het weer al veel beter! Hier blijkt het heel veel te regenen. De mensen daar vertelden ons ook al dat we erg geluk hadden met het weer!

Hier hebben we een boottocht geboekt.

We kwamen langs allemaal verschillende watervallen die Milford Sound voorzien van water dus daar maar flink bron water afgetapt! Smaakt echt heerlijk!!

Op het water kwamen we de geel kuif pinquin tegen!

Bij deze boottocht zat ook het onderwater centrum inbegrepen dus hier konden we ook mooi naar beneden. Hier hadden ze een platform gemaakt met een buis die je 10 meter naar beneden bracht. Hier hebben ze ook wel is haaien voorbij zien zwemmen! Wij zagen alleen maar kleine visjes en 'zwart coraal' wat wit blijkt te zijn..

Ook zat er een hele grote zeester op het raam!

Op de terug weg richting Queenstown gingen we ook wat vaker stoppen langs de weg. Zo kwamen we langs het Mirror lake. (Door het uploaden is de kwaliteit van deze foto wel heel erg naar beneden gegaan) maar je ziet nog wel een beetje hoe goed hij weerspiegeld!

Ook kom je langs de weg soms hele bussen vol Chinese toeristen tegen! Altijd leuk om ze te zien poseren terwijl 3 verschillende mensen fotos staan te maken en altijd met een mobiele telefoon! Ze maken echt van alles foto's. Waar ze die allemaal gaan laten, ik heb geen idee...

Die avond stonden we op een boerderij camping. Al een hele lange tijd kwamen we een Duitse familie tegen. We spraken nooit wat af maar we belanden elke avond op dezelfde camping. Zo ook hier!

We zijn hierna naar Queenstown gereden daar zijn we ongeveer 1 week geweest waar ik dus ook een aparte blog voor ga maken!

Liefs Kimberly en Ard

Mama

Het is daar prachtig en de foto´s zijn schitterend.
Wat zie je een hoop in die paar maanden daar.
Je schrijft het mooi allemaal.
Maar ben toch wel blij dat jullie over een paar weken weer terug zijn!
Ik zie wel dat de bergen overal hetzelfde zijn, daarvoor hoef ik er niet naartoe.
De verscheidenheid aan beesten trekt mij meer om eens in het wild te zien.
Dat onderwatercentrum was ook mooi, zonde dat je niet meer vissen of een haai hebt gezien.
Ben benieuwd naar de volgende blog.
Geniet er van de laatste weken.
P.S
Goed van jou om Ard niet van die domme streken te laten uithalen hihihiihi
xxx